امروز: سه شنبه 28 شهریور 1396 برابر با 19 سبتامبر 2017

آخرين اخبار

مکمل ویتامین b12 خود را درست انتخاب کنید.

  • دوشنبه, 22 تیر 1394
  • نوشته شده توسط 

بحث برانگیز ترین ویتامین در بین همه ویتامین ها ، ویتامین ب12 می باشد که هر فرد برای...

 

نکات مهم در انتخاب مکمل ویتامین b12
بحث برانگیز ترین ویتامین در بین همه ویتامین ها ، ویتامین ب12 می باشد که هر فرد برای سالم ماندن باید مقدار کافی از آن را داشته باشد . این ویتامین در فرآیند ساخت سلول ها و تولید رشته های عصبی نقش اساسی داشته ،باعث بهبود متابولیسم بدن شده و بر روی سیستم گوارش و چگونگی جذب غذا تاثیر می گذارد . شاید بدانید که این ویتامین از نوعی کم خونی که می تواند باعث خستگی و به طور کلی انرژی پایین شود پیشگیری می کند . آگاهی معمول این است که ویتامین ب12 در غذاهای حیوانی به ویژه گوشت ، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد . درحالیکه خوردن بیش از حد پروتئین حیوانی باعث مشکلات التهابی قابل توجه در بدن می شود و تاثیرات دراز مدت رژیم غذایی سنگین حیوانی بر روی سلامت بر هیچ کس پوشیده نیست و این موارد ثابت می کنند که ما برای کمک به تضمین سلامت خود به پاسخ های دیگری برای رژیم غذایی خود نیاز داریم .

لزوم مصرف مکمل ویتامین ب12
به همه گیاه خواران و وگن ها توصیه می شود که از مکمل ویتامین ب12 استفاده کنند ، این به معنای کمبود در رژیم غذایی گیاهی نیست .کمبود این ویتامین در بین غیرگیاهخواران شایع تر از گیاهخواران است چرا که طبق آمار بیش از 90 درصد مردم دنیا تغذیه روزانه منظمی ندارند که بتواند تمامی نیازهای بدنشان را فراهم سازد و به این دلیل است که مصرف کنندگان عمده مکمل های غذایی و بخصوص ویتامین ب 12 افراد غیرگیاهخوار هستند.

علائمی که نشان می دهد بدن ویتامین ب12 پایینی دارد عبارتند از :
خستگی شدید
کمبود انرژی
کاهش اشتها
غش یا ضعف کردن
سردرد
احساس تنگی نفس
گیجی و پریشانی
پارانویا
زردی رنگ پوست

جذب و تاثیر مواد غذایی در افراد مختلف متفاوت است مجموعه غذاهایی که کنار هم خورده می شوند ، سوء جذب ، عوامل ژنتیکی ، سلامت گوارش ... و بسیاری فاکتور های دیگر می تواند بر روی چگونگی هضم و جذب غذاهای خورده شده و تجزیه آن ها به مواد مغذی تاثیر داشته باشد . این قضیه در مورد استفاده از مکمل ها نیز صدق می کند . ممکن است فردی انواع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را به صورت خوراکی مصرف کند ولی اگر بدن او نتواند به طور مناسب از آن ها استفاده کند ، در این صورت این مکمل ها به جای اینکه کاملا جذب شوند از بدن دفع خواهند شد . این امر به ویژه در مورد ویتامین ب12 صحیح می باشد چون این ویتامین در فرم های مختلف قابل دسترسی است .
اگر قصد داشته باشید که به فروشگاه بروید و نگاهی به همه مکمل های ویتامین ب12 بیاندازید ، احتمالا احساس سردرگمی خواهید کرد . انواع نام ها ، دوز ها و فرم ها موجود هستند . بنابراین کدام نوع را باید انتخاب کنید و بهترین انتخاب کدام است ؟

در هنگام خرید ویتامین ب12 باید به چه نکاتی توجه کرد
در اینجا به 5 نکته که در هنگام خرید بعدی ویتامین ب12 خود باید به آن ها توجه کنید اشاره می کنیم :

1. مکمل بخرید نه غذاهای غنی شده .
غذاهای تقویت شده به این صورت مشتری جلب می کنند که روی برچسب آن ها نوشته شده که حاوی ویتامین ب12 می باشند ، ولی تصور نکنید که با انتخاب این بسته بندی ها در امان خواهید بود . مصرف ویتامین ب12 از طریق شیر غیر لبنی یا یک جعبه غلات صبحانه تقویت شده ممکن است بی خطر باشد ـ برخی ممکن است کمی موثر باشند ـ ولی به طور کلی هوشمندانه ترین انتخاب نمی باشند چون این مواد منابعی مصنوعی ( غیر معتبر ) هستند . این به معنای آن است که بدن شما مقدار بسیار کمتری از میزان مطلوب این ویتامین را دریافت خواهد کرد و این فرم از ویتامین ب12 به خوبی مکمل های غیر مصنوعی جذب بدن شما نخواهد شد . همچنین نمی توانید مطمئن شوید که آیا بدن شما می تواند از این منابع همانند منابع معتبر این ویتامین استفاده کند . بسیاری از غذاهای تقویت شده با شکر ، روغن و افزودنی های خوراکی همراه هستند و می توانند جنبه های دیگر سلامت شما و یا بحث جذب مواد مغذی توسط بدن را تحت تاثیر قرار دهند . از آنجایی که ویتامین ب12 از نوعی باکتری زنده موجود در خاک به دست می آید ، زیرکانه است که برای سلامت خود بهترین محصول را انتخاب کنید . به این صورت که به جای غذاهای تقویت شده یا فرآوری شده از مکمل های با کیفیت استفاده نمایید .

2. گیاهی بودن مکمل را بررسی کنید .
نکته مهم دیگر این است که مطمئن شوید ویتامین ب12 حاصل از منبع حیوانی را مصرف نمی کنید . چرا ؟ چون حتی اگر گیاه خوار نباشید ، مصرف ترکیبات حیوانی در فرم مکمل انتخاب لازم و هوشمندانه ای نمی باشد . بیشتر برند های گیاهی موجود در فروشگاه ها به صورت ژنتیکی مورد دستکاری قرار نگرفته و حتی برخی از آن ها ارگانیک و بدون آلرژی می باشند . بنابراین مطمئن باشید که برچسب روی مکمل را مطالعه نموده و هنگام خرید تصدیق گیاهی بودن آن را مشاهده کرده اید . همیشه به یاد داشته باشید که هنگام خرید مکمل ها همانند زمان خرید غذاها عمل کنید : برچسب ها را مطالعه کنید ، باهوش باشید و در مورد چیز هایی که برایشان هزینه صرف می کنید ( و تضمین سلامت شما به آن ها بستگی دارد ) اطلاع و آگاهی داشته باشید .

3. فرم متیل کوبالامین ( متیل B12 ) را خریداری کنید .
شما به طور معمول دو نوع مکمل ویتامین ب12 را در فروشگاه ها می بینید : متیل کوبالامین و سیانو کوبالامین . ( نوع دیگر ، یعنی هیدروکسی کوبالامین نیز موجود است ولی به اندازه دو نوع دیگر متداول نیست ) . اجازه ندهید این اسامی شما را گیج کنند ... فقط به یاد داشته باشید که در بین انواع مکمل های این ویتامین نوع متیل کوبالامین را انتخاب کنید . این نام در برچسب بسته بندی مکمل درج شده است مشاهده خواهید کرد ؛ به جای کلمه متیل کوبالامین از کلمه " متیل " نیز استفاده می شود .
چرا این نکته مهم است ؟ اگرچه متخصصان نظرات متفاوتی روی این موضوع دارند ولی نشان داده شده است که ویتامین ب12 نوع متیل بسیار بهتر از دیگر فرم های این مکمل جذب بدن می شود . چرا : تفاوت بین دو وضعیت در ساختار شیمیایی ویتامین ب12 می باشد . متیل کوبالامین حاوی یک گروه متیل ( کربن و هیدروژن ) بوده و سیانو کوبالامین حاوی یک گروه سیانید می باشد . سیانید چیزی نیست که در یک ویتامین وجود داشته باشد چون این ماده در آزمایشگاه ترکیب شده و در یک ارگانیسم زنده ( باکتری که ویتامین ب12 از آن حاصل می شود ) وجود ندارد .
وقتی در مورد جذب مواد مغذی صحبت می کنیم ، ویتامین های ترکیبی می توانند مشکلات بالقوه ای را مطرح سازند ؛ بدن نمی تواند ترکیبات تولید شده در آزمایشگاه ها را به خوبی مواد مغذی حاصل از غذا یا فرم مکمل ویتامین تشخیص دهد . پس به خاطر بسپارید تا جایی که می توانید از فرم متیل این مکمل استفاده کنید . این یکی از دلایلی است که نشان می دهد بهتر است بر روی مصرف غذاهای تقویت شده اتکا نکنید ، چون آن ها اغلب حاوی فرم مصنوعی هستند و در آزمایشگاه های غذایی تولید می شوند . همچنین ثابت شده است که متیل مدت زمان طولانی تری در بدن می ماند و بنابراین شما نیاز به مصرف پی در پی این مکمل ندارید و یا بدن شما قادر خواهد بود مدت زمان طولانی تری از فواید این مکمل استفاده کند . اگر شما یک مولتی ویتامین گیاهی در اختیار دارید ، مطمئن شوید که این مولتی ویتامین دارای حجم قابل توجهی از ویتامین ب12 در فرم متیل می باشد .

4. قرص های زیر زبانی
شما می توانید فرم قرصی ویتامین ب12 را نیز مصرف کنید ،مکمل های زیر زبانی مثل قرص هستند با این تفاوت که آن ها در زیر زبان آب شده و فورا وارد جریان خون می شوند . اسپری ها و مایع ها نیز همینطور هستند . این به معنای این است که این فرم از مکمل ها وظیفه خود را با حداکثر سرعت ممکن انجام می دهند و نیازی نیست که اول فرآیند هضم و گوارش بر روی آن ها انجام گیرد . فرم های مایع یا زیر زبانی ویتامین ب12 را انتخاب کنید که حاوی شکر اضافی ، رنگ غذا یا دیگر عوامل طعم دهنده مضر نمی باشند که اغلب در انواع ارزان تر مکمل ها برای بالا بردن طعم استفاده می شوند . برند های دستکاری نشده از نظر ژنتیکی ، گیاهی و ارگانیک زیادی برای انتخاب شما وجود دارند که هم تاثیرگذار و هم قابل دسترسی می باشند .

5. میزان دز (Dose) مناسب برای خود را انتخاب کنید .
مکمل های ویتامین ب12 در دزهای متنوعی قابل دسترس می باشند . این دز ها اغلب در رنج 500 میکروگرم تا 5000 میکروگرم هستند که مقادیر دز سالمی محسوب می شوند . ( دز های بالاتر از طریق تزریق ها ممکن می باشند ولی معمولا تنها با تجویز و نظارت پزشک در اختیار کسانی که به شدت از سطوح ناسالم و پایین این ویتامین رنج می برند ، قرار می گیرد . )
بنابراین نیاز شما چه قدر است ؟ اگر گیاه خوار هستید نیازی نیست به خاطر مصرف نکردن منابع حیوانی از دز های بالا استفاده کنید . در مورد مکمل ها همیشه دز بالا خوب نیست . به هر حال اگر شما ویتامین ب12 مصرف می کنید و هنوز از خستگی شدید ، کم خونی یا عدم سلامت سیستم عصبی رنج می برید ، دز های بالاتر را امتحان کنید . یا از مقدار متوسط 1000 شروع کرده و در صورت نیاز آن را تا 2000 تا 5000 میکروگرم افزایش دهید . دز هایی با سطوح پایین برای مصرف روزانه بی خطر هستند ( روزانه یکبار ) ، ولی برخی افراد ممکن است بخواهند دز های بالاتر را به صورت هفتگی ( هفته ای یکبار ) مصرف کنند . کسانی که این ویتامین را از طریق تزریق دریافت می کنند ، معمولا چند ماه یک بار این کار را انجام می دهند چون این نوع مصرف مکمل بسیار قوی بوده و نباید به صورت روزانه یا هفتگی استفاده شود .

نکته آخر ...
به طور کلی مکمل ویتامین ب12 بسیار بی خطر و قابل دسترسی بوده ، مقرون به صرفه می باشد و اگر برند خوبی را انتخاب کرده باشید این مکمل ، رژیم غذایی سالم و کامل شما را کامل تر خواهد کرد . در صورت نیاز ترسی از مصرف مکمل های با کیفیت بالا نداشته باشید . این یک انتخاب فعال برای سلامت شماست و نشان دهنده یک رژیم غذایی ناسالم یا ضعیف نمی باشد .

------------------------------------------------------------
http://www.veganhealth.org/
http://www.onegreenplanet.org/

6625 بازدید
رای دادن به این مورد
(2 رای)
منتشر شده در مطالب ویژه
کد خبر: 1135

نظرات   

 
0 #1 پاسخ: مکمل ویتامین b12 خود را درست انتخاب کنید.ناشناس در تاریخ: سه شنبه 27 مرداد 1394 ، ساعت 12:05 ق ظ
آدرس فروشگاه ها یا داروخانه های در تهران که این مکمل رو با تنوع برند داشته باشند معرفی میکنید ؟
پاسخ:از داروخانه های معتبر سوال کنید و یا بطور آنلاین خرید کنید:
http://www.veganproteins.com/
https://www.vegansociety.com
http://www.veganicity.com/
نقل قول
 

ارسال نظر