امروز: یکشنبه 29 مرداد 1396 برابر با 20 آگوست 2017

آخرين اخبار

مبارزه با سرطان سینه از طریق مصرف تخم کتان

  • سه شنبه, 19 شهریور 1392
  • نوشته شده توسط 

لیگنان ها(lignans) ترکیبات دارویی هستند که در گیاهان وجود دارند و یکی از چهار دسته بندی برای استروژن های گیاهی

می باشند ( ایزوفلاون ها ، لیگنان ها ، استیلبن ها و کومستن ها) ، ترکیبات فنولیکی که از نظر ساختاری شبیه به استروژن موجود در پستانداران هستند . لیگنان های گیاهی توسط باکتری های موجود در سیستم گوارشی انسان به اینترولیگنان ها تبدیل می شوند . تشخیص نقش باکتری های سالم در این فرآیند بسیار مهم است چون آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های مفید در روده را از بین ببرند و این امر در طولانی مدت باعث کاهش اینترولیگنان ها خواهد شد . مصرف گوشت و لبنیات ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد را در معرض استفاده از آنتی بیوتیک ها قرار خواهد داد ، همچنان که امروزه استفاده بیش از حد و تجویزهای نامناسب پزشکان در این زمینه بسیار شایع است .
چه غذاهایی منابع خوبی از لیگنان های گیاهی هستند؟
دانه کتان غنی ترین منبع برای لیگنان های گیاهی می باشد ، مقدار لیگنان موجود در دانه کتان به میزان 8 برابر مقدار موجود در دانه کنجد است ( توجه داشته باشید که روغن دانه کتان حاوی لیگنان نیست ، این مواد وابسته به بافت و فیبر دانه هستند) . دانه های چیا Chia نیز منبعی غنی از لیگنان ها هستند .
دانه کتان ( 5/85 میلی گرم در هر اونس( معادل 28.35 گرم ))
دانه کنجد ( 2/11 میلی گرم در هر اونس )
کلم پیچ (، 6/1 میلی گرم در هر فنجان )
کلم بروکلی ( 2/1 میلی گرم در هر فنجان )

تاثیرات ضد سرطانی لیگنان ها
اینترولیگنان ها (Enterolignans) از نظر ساختاری شبیه استروژن بوده و می توانند به گیرنده های استروژن بپیوندند . این قابلیت به لیگنان ها این اجازه را می دهد که فعالیت استروژنی خفیفی داشته باشند و یا اینکه مانع فعالیت استروژن در بدن شوند . به همین دلیل لیگنان های گیاهی با عنوان فیتو استروژن ها طبقه بندی می شوند. فواید زیادی در سهم بالقوه این لیگنان های گیاهی در کاهش خطر سرطان های مرتبط با هورمون ها وجود دارد . اینترولیگنان ها در حالت کلی مانع تولید آرومتاس و استرادول شده و سطح سرم استروژن را پایین می آورند . علاوه بر این ، لیگنان های گیاهی باعث افزایش تمرکز و غلظت هورمون های جنسی مقید به گلوبولین که تاثیرات استروژن را کند می کنند ، می شود . این مزیت ها و فواید هنگامی سندیت پیدا کرد که 48 نفر خانم که در سن یائسگی بودند هر روز 5/6 گرم دانه کتان را به مدت 6 هفته مصرف می کردند و به مدت 6 هفته دیگر این تغذیه را با 15 گرم در هر روز ادامه دادند ، کاهش قابل توجهی در میزان استرادول ، استرون و تست استرون رخ داد و نکته قابل توجه دیگر ، میزان کاهشی بود که در زنان چاق و یا دارای اضافه وزن رخ داد .

یک آزمایش کنترل شده و تصادفی در مورد رژیم های غذایی حاوی دانه کتان میزان محافظتی باورنکردنی در مقابل سرطان را نشان می دهد .
در این آزمایش زنان مافین هایی ( نوعی کیک ) کنترل شده بدون جداسازی دانه های کتان و مافین هایی حاوی 25 گرم دانه کتان را مصرف می کنند ، آن ها این تغذیه را از زمان تشخیص سرطان سینه آغاز کرده و فقط به مدت 32 تا 39 روز قبل از عمل جراحی ، به این تغذیه ادامه می دهند . آنالیز و آزمایش بافت تومور در هنگام تشخیص و در جراحی ، حتی در این بازه مصرفی کوتاه مدت نیز ، فواید شگفت آوری را به اثبات می رساند . در این آزمایش مرگ سلولی قابل توجهی وجود داشت و در تنها یک ماه تکثیر سلولی کاهش یافته بود . همچنین زنانی که دانه کتان بیشتری با میزان اینترولاکتون بیشتر مصرف کرده بودند با 42 درصد کاهش خطر مرگ در سرطان سینه در دوران یائسگی و کاهشی باورنکردنی ( 40 درصد ) در خطر ابتلا به بیماری های مرگ آور دیگر مواجه شدند . به وضوح می توان گفت که دانه کتان غذایی فوق العاده است ، این دانه ها حتی همراه با رژیم غذایی متوسط نیز محافظتی قدرتمند را در مواجهه با انواع مختلف سرطان سینه برای فرد مصرف کننده فراهم می آورند .
یک مطالعه جالب دیگر در مورد دانه کتان ، به مدت 10 سال بر روی خانم ها مطالعاتی انجام داد . این مطالعه نشان دهنده 51 درصد کاهش خطر برای بیماری های مرگ آور و 71 درصد کاهش خطر برای سرطان های مرگ آور سینه می باشد . مصرف لوبیا های خشک نیز با کاهش 39 درصدی در مواجهه با خطر بیماری های مرگ آور همراه است . سرطان های تخمدان و ایندو متریوم ( غشای داخلی رحم ) به طورز زیاد و دقیقی مورد مطالعه قرار نگرفته اند ولی اندک مطالعات صورت گرفته نشان دهنده تاثیرات محافظتی ناشی از دانه کتان می باشد .

نکته آخر اینکه مصرف روزانه دانه کتان ( یا دانه چیا ) را فراموش نکنید . من هم گاهی مصرف آن ها را فراموش می کنم ولی مرور این مطالب علمی مرا به یادآوری مصرف این دانه ها دلگرم می کند .
مصرف این دانه ها به همراه رژیم غذایی حاوی سبزیجات ، پیازها ، قارچ ها و لوبیاها و حبوبات نقش موثری در جلوگیری و کاهش سرطان سینه خواهد داشت.

http://forum.vegankind.ir/forum77/thread1224.html

1842 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در دکتر جوئل فورمن
کد خبر: 738

ارسال نظر