امروز: سه شنبه 28 شهریور 1396 برابر با 19 سبتامبر 2017

آخرين اخبار

مقدار کافی ویتامین d می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشکاران شود

  • دوشنبه, 25 شهریور 1392
  • نوشته شده توسط 

کمبود ویتامین D با بازه وسیعی از موارد پزشکی خطرناک شامل سرطان ها ، اختلالات خلقی ، عوارض خود

ایمنی ، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های سخت مرتبط باشد . 1
بنابراین مقدار کافی ویتامین D در بدن ( به میزان D ( OH ) 25 بیشتر از ml/ng 30 ) منجر به کاهش خطر مرگ ناشی از تمام این بیماری ها می شود . 2و3

علاوه بر استخوان ها ، گیرنده های ویتامین D تقریبا در تمامی سلول های بدن حضور دارند سلول های ماهیچه ای نیز از آن جمله می باشند . وظیفه اصلی ویتامین D تنظیم انتقال کلسیم و متابولیسم بدن است ، از آن جاییکه انتقال کلسیم یک بخش کامل از انقباض و استراحت ماهیچه ای می باشد از این رو ویتامین D شدیدا برای کارکرد مناسب ماهیچه ها مهم است . همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد داشتن ویتامین D کافی در بدن می تواند به افزایش حجم ماهیچه ای کمک کند . در اوایل قرن 20 ام ، مشاهدات باعث شد تا ورزشکاران و مربیان باور کنند که قرار گرفتن درمعرض نور خورشید می تواند کارایی ورزشکاران را بالا ببرد . گزارش شده است که کارایی ورزشکاران در فصول مختلف تغییر می کند و درفصل تابستان به اوج خود می رسد . اثر مثبت قرار گرفتن در معرض اشعه UVB بر روی کارکرد و اجرای ورزشکاران در اوایل دهه 1930 گزارش شده بود . حال چنین تفکری وجود دارد که بهبود سطح ویتامین D دلیل این یافته ها می باشد . 4و5
مطالعات پیشین ثابت می کند وضعیت ویتامین D بدن با کارکرد ماهیچه ها در افراد مسن مرتبط می باشد و اینکه مکمل سازی ویتامین D قدرت ماهیچه ای را در افراد مسن یا جمعیت ناتوان و معلول بهبود می بخشد . 9 – 6
تحقیقات جدید در حال توسعه و بسط دادن این یافته ها به کارایی فیزیکی در ورزشکاران می باشد . از آن جاییکه کمبود ویتامین D در سرتاسر جهان شایع است و این ماده ای حیاتی برای کارکرد استخوان ها و ماهیچه ها می باشد ، آبا سطح ویتامین D بر روی نرخ مصدومیت ها یا کارایی و اجرای ورزشکاران تاثیر گذار می باشد ؟ دو مطالعه اخیر بر روی رقاصان حرفه ای باله نشان می دهد که این گونه است .
ورزشکارانی که در سالن های سر پوشیده فعالیت می کنند احتمالا سطح ویتامین D بدن آن ها ناکافی می باشد . 5و10
اولین مشاهده نشان داد که این مطلب در مورد رقاصان باله در یک شرکت انگلیسی درست می باشد . به طور متوسط ، سطح ویتامین D آن ها در طول سال ناکافی ( ml/ng 30 > ) و در فصول مختلف متفاوت بوده است . در فصل زمستان متوسط میزان ویتامین D این رقاصان ml/ng 9/14 ( کمبود ) ، و در تابستان ml/ng 9/23 ( ناکافی ) بوده است . همچنین محققان در فصول زمستان ، حوادث مصدومیت زیادی را مشاهده نموده اند . 11
مطالعه پیگیری کننده در فصل زمستان برای برخی از رقاصان مکمل های ویتامین 3D ( day / IU 2000 ) فراهم نمود و کارکرد ماهیچه ای و نرخ مصدومیت ها را مورد بررسی قرار داد . در گروه ویتامین D در مقایسه با گروه کنترلی ، قدرت ماهیچه ای و پرش ارتفاع عمودی افزایش یافته و علاوه بر این مصدومیت ها نیز به طور قابل توجهی کم شده بود . 12
این مطالعه با مطالعات پیشین در مورد ورزشکاران انگلیسی سازگار است مطالعاتی که گروه ویتامین D ، IU 5000 را برای مدت 8 هفته با گروه دارویی پلیسیبو ( دارونما) مقایسه کردند . محققان در گروه ویتامین D افزایش قابلیت در ورزش های سرعتی ( مثل دو و شنای سرعتی ) و پرش ارتفاع عمودی را مشاهده کردند ولی در گروه پلیسیبو چنین مشاهداتی صورت نگرفت . 13
این نتایج نشان می دهند که تاثیرات مفید ویتامین D بر روی فیزیولوژی استخوان و ماهیچه ها می تواند منجر به بالا رفتن کارایی و بهبود اجرای آن ها شود . دست یابی به سطح کافی از ویتامین D در خون (ml/ng 45 – 30 of D ( oh ) 25 ) نه فقط برای پیشگیری از پوکی استخوان بلکه برای کل سلامت بدن حیاتی می باشد .

http://forum.vegankind.ir/forum77/thread2492.html

2701 بازدید
رای دادن به این مورد
(2 رای)
منتشر شده در دکتر جوئل فورمن
کد خبر: 762

نظرات   

 
+1 #2 فرجو در تاریخ: دوشنبه 01 مهر 1392 ، ساعت 10:07 ق ظ
درود :roll:
سپاس از پيام هاي زيبايتان
نقل قول
 
 
+1 #1 فرجو در تاریخ: دوشنبه 01 مهر 1392 ، ساعت 10:07 ق ظ
درود :roll:
سپاس از مطالب گران بار تان
نقل قول
 

ارسال نظر