امروز: سه شنبه 28 شهریور 1396 برابر با 19 سبتامبر 2017

آخرين اخبار

آیا مصرف مولتی ویتامین ها برای سلامت بدن یک ضرورت است؟

  • دوشنبه, 21 بهمن 1392
  • نوشته شده توسط 

موضوع ضروری نبودن مصرف مکمل های مولتی ویتامین برای بیشتر مردم ، خبری است که

دهان به دهان از فردی به فردی دیگر منتقل می شود . در واقع ، اکثر مطالعات هیچ فایده ای را در مصرف مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی در برابر پیشگیری از بیماری های سخت و مزمن نشان نمی دهند .همانند آنالیزهای قبلی ، شواهد قوی و ثابتی در مورد اینکه مکمل های مواد معدنی و ویتامین ها خطر بیماری های قلبی ، سرطان یا مرگ زودرس را کاهش می دهند ، وجود ندارد . 3-1 به هر حال کمبود ریز مغذی ها مطمئنا برای سلامتی مضر است و باید از چنین شرایطی اجتناب کرد . دریافت ناکافی برخی ویتامین ها یک فاکتور ریسک برای بیماری های سخت و مزمن است و می تواند بین مردم و به ویژه در بین افراد مسن شایع باشد . 4
تحقیق جدید در مورد مکمل های ویتامین و مواد معدنی چه می گوید ؟
تحلیل جدید 26 مطالعه را مورد ارزیابی قرار داد که هدفشان بررسی وجود تاثیرات پیشگیری کننده مکمل های ویتامین و مواد معدنی در برابر بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان ها و بیماری هایی بود که باعث مرگ در افراد سالمی می شدند که هیچ گونه کمبود مواد مغذی نداشتند . در میان تمام این مطالعات ، تنها دو آزمایش بزرگ و طولانی مدت ( با پیگیری 11 تا 12 سال) دارای معیار های کیفی برای قرار گرفتن در این تحلیل بودند. در بین این دو آزمایش ، یک آزمایش فقط بر روی مردان انجام شده بود و از مولتی ویتامین های مرسوم و تجاری استفاده کرده بود و آزمایش دیگر بر روی مردان و زنان صورت گرفته بود و از مکمل هایی استفاده کرده بودکه تنها حاوی پنج ماده مغذی بودند ( وینامین C ، ویتامین E ، بتا کاروتن ، سلنیوم و روی ) . 5 و 3 بنابراین این مطالعه در واقع تنها یک آزمایش بر روی مولتی ویتامین تجاری را مورد ارزیابی قرار داده است . در بین گروه های کنترلی و درمانی هیج تفاوتی در میزان بیماری های مسبب مرگ و میر و یا حوادث قلبی و عروقی مشاهده نشد ؛ این امر تعجب آور نیست ، چون انتظار نمی رود که اضافه کردن یک مولتی ویتامین به رژیم غذایی روزانه مرسوم، به طور اساسی باعث بهبود سلامت فرد شود . جالب است که مطالعه بر روی مولتی ویتامین های تجاری در مردان اندکی کاهش ( 6 درصد ) در خطر بیماری سرطان را نشان داد .
دلیل این نتایج بی طرف و خنثی وجود این واقعیت است که هر یک از مطالعات بر روی مولتی ویتامین ها متغیرهای متفاوتی را مد نظر قرار می دهند؛ در مولتی ویتامین های تجاری برخی ترکیبات مفید و برخی ترکیبات مضر وجود دارند . اکثرا حاوی موادی هستند که با فاکتور های سلامت در تشکیل مکمل ها مرتبط می باشند ، موادی مانند ویتامین A ، بتا کاروتن ، ویتامین E ، اسید فولیک و مس . بعلاوه این مواد مغذی در غذاهای گیاهی به وفور یافت می شوند ؛ افرادی که به طور سالم غذا می خورند با هیچ گونه خطر کمبود مواد مغذی مواجه نمی شوند ، بنابراین هیچ دلیلی برای مصرف مولتی ویتامین وجود ندارد . همه می دانیم که مصرف خیلی کم و همچنین مصرف خیلی زیاد ویتامین ها و موادمعدنی باعث بروز خطراتی برای سلامتی می شود .
خبر ها در مورد افزایش بالقوه خطر سرطان با مکمل های بتاکاروتن در سال 1990 بیشتر و بیشتر شد و آنالیزی مشترک که نشان می داد مکمل های ویتامین A ، بتا کاروتن و ویتامین E با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط است در سال 2008 به چاپ رسید . 6 آیا در آن سال ها هیچ یک از شرکت های اصلی مولتی ویتامین ،مواد مذکور را از چرخه محصولات خود خارج کردند ؟ تا جایی که من می دانم ، خیر .
یک مطالعه جدید برخی از این خطرات را که در آنالیز و تحلیل آزمایشات انجام شده بر روی مکمل های حاوی یک یا دو ماده مغذی دیده شده بود ، تصدیق می کند . اگر چه به طور کلی الگوی ثابتی از آسیب وجود ندارد ، ولی محققان به آسیب هایی در مطالعات بر روی افراد اشاره کرده اند : برای مثال در زنانی که مولتی ویتامین مصرف می کنند خطر تومور پوستی ملانوما و شکستگی مفصل ران با افزایش مواجه بود ، در افرادی که ویتامین A مصرف می کردند افزایش خطر شکستگی ران و در افرادی که به همراه ویتامین A بتاکاروتن نیز مصرف می کردند افزایش خطر سرطان ریه مشاهده شد . 3
اگر مطالعه بر روی مولتی ویتامین های تجاری برای 20 تا 30 سال ادامه می یافت و شامل زنان نیز می شد ، انتظار می رفت همانطور که در یک مطالعه قبلی بر روی 35000 زن سوئدی مشاهده شد ، نهایتا در این مطالعه نیز شاهد افزایش خطر سرطان پستان باشیم . تنها بعد از 9 سال پیگیری ، خطر سرطان پستان در زنانی که مولتی ویتامین مصرف می کردند 19 درصد بیشتر از زنانی بود که مولتی ویتامین نمی خوردند . 7 اسید فولیک ترکیبی نقش عمده را در افزایش این خطر داشته است چون از نظر علمی ارتباط زیادی بین فولیک اسید و افزایش سرطان وجود دارد . 12- 8
ما باید برای برخوردار بودن از بهترین سلامت بخش وسیعی از ریز مغذی های اساسی خود را از طریق غذاها دریافت کنیم . هدف مولتی ویتامین ها خنثی کردن تاثیرات یک رژیم غذایی ناسالم نیست ، هدف حمایت از بدن در مقابل کمبود ریز مغذی های حیاتی می باشد که دریافت و جذب آنها از راه رژیم غذایی روزانه می تواند مشکل باشد . ممکن است حتی با یک رژیم غذایی ایده آل نیز با کمبود مواد مغذی خاصی مانند ویتامین 12B ، ویتامین D ، روی و ید مواجه شویم . برای مثال ویتامین 12B در غذاهای گیاهی به ندرت یافت می شود و با افزایش سن نیز جذب این ماده مغذی مشکل تر می شود ؛ حدود 20 دصد از افراد در سنین بالای 60 سال درصورت نداشتن یک برنامه غذایی سالم با کمبود یا میزان ناکافی ویتامین 12B مواجه هستند . 13 بنابراین مکمل 12B می توانند در برای این افراد ضروری باشد.
مولتی ویتامین های تجاری برای سلامتی شما مضر هستند . ما باید مکمل های مصرفی خود(در صورت لزوم ) را با دقت انتخاب کنیم . مصرف مکمل هایی که بدون استفاده از مواد زیان آور ترکیب و تهیه شده اند و اجتناب از تامین اضافی موادی مانند مس ،سلنیوم و آهن که مصرف زیاد آنها می تواند مضر باشد بسیارحیاتی است . مکمل های صحیح ، یک رژیم غذایی را با پر کردن شکاف های تغذیه ای آن تکمیل می کنند و از مازاد بودن هرگونه ماده مغذی جلوگیری نموده و مانع ترکیباتی می شوند که می توانند برای بدن مضر باشند .بنابراین اگر برنامه غذایی شما طوری است که احساس می کنید به مکمل نیاز دارید بهترین و سالمترین مکمل ها را جستجو و تهیه کنید.

 

References: 

 

1. Prentice RL: Clinical trials and observational studies to assess the chronic disease benefits and risks of multivitamin-multimineral supplements. Am J Clin Nutr 2007;85:308S-313S.
2. NIH State-of-the-Science Conference Statement on Multivitamin/Mineral Supplements and Chronic Disease Prevention. NIH Consens State Sci Statements 2006;23:1-30.
3. Fortmann SP, Burda BU, Senger CA, et al: Vitamin and Mineral Supplements in the Primary Prevention of Cardiovascular Disease and Cancer: An Updated Systematic Evidence Review for the U.S. Preventive Services Task Force.Ann Intern Med 2013.
4. Fletcher RH, Fairfield KM: Vitamins for chronic disease prevention in adults: clinical applications. JAMA 2002;287:3127-3129.
5. Hercberg S, Galan P, Preziosi P, et al: The SU.VI.MAX Study: a randomized, placebo-controlled trial of the health effects of antioxidant vitamins and minerals. Arch Intern Med 2004;164:2335-2342.
6. Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, et al: Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases. Cochrane Database Syst Rev 2008:CD007176.
7. Larsson SC, Akesson A, Bergkvist L, et al: Multivitamin use and breast cancer incidence in a prospective cohort of Swedish women. Am J Clin Nutr 2010;91:1268-1272.
8. Charles D, Ness AR, Campbell D, et al: Taking folate in pregnancy and risk of maternal breast cancer. BMJ2004;329:1375-1376.
9. Stolzenberg-Solomon RZ, Chang SC, Leitzmann MF, et al: Folate intake, alcohol use, and postmenopausal breast cancer risk in the Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Cancer Screening Trial. Am J Clin Nutr 2006;83:895-904.
10. Fife J, Raniga S, Hider PN, et al: Folic Acid Supplementation and Colorectal Cancer Risk; A Meta-analysis. Colorectal Dis2009.
11. Ebbing M, Bonaa KH, Nygard O, et al: Cancer incidence and mortality after treatment with folic acid and vitamin B12.JAMA 2009;302:2119-2126.
12. Figueiredo JC, Grau MV, Haile RW, et al: Folic acid and risk of prostate cancer: results from a randomized clinical trial.J Natl Cancer Inst 2009;101:432-435.
13. Allen LH: How common is vitamin B-12 deficiency? Am J Clin Nutr 2009;89:693S-696S.

 

3721 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در دکتر جوئل فورمن
کد خبر: 929

ارسال نظر